Art Makes Sense II
Noen kritiske refleksjoner over antroposofien
av Arve Mathisen
Trykket i Balder nr 2, 2004 [1]
Under tittelen ’Art makes sense’ gjengis en samtale med Peter
de Voto i nr 2, 2004 av det svenske tidsskriftet Balder.
Intervjuet bød på interessant lesning, her berørtes mange
viktige problemstillinger knyttet til antroposofien og til
antroposofisk inspirerte virksomheter. Teksten innebærer ingen
dypere analyse av hva det er som foregår, men dokumenterer en
samtale om problemer, utfordringer og visjoner. Jeg tror slike
samtaler forgår mange steder akkurat nå. Antroposofiske
virksomheter har kommet i vanskeligheter. For ikke mange år
siden så bildet annerledes ut. Det var vekst og utvikling i
steinerskolebevegelsen, innenfor høyere utdanning, i medisin,
arkitektur osv. Nå oppleves det stagnasjon og tilbakegang på
mange områder. Medlemstallene synker i Antroposofisk Selskap,
studenttallene går ned ved utdanningsstedene, erfarne og
dyktige steinerskolelærere går lei og velger andre
arbeidsoppgaver. I hvert land ser situasjonen ulik ut, men
felles for svært mange som arbeider innenfor antroposofiske
virksomheter er denne opplevelse av krise og av nedgang. Hva
har skjedd?
Det er svært viktig å peke på at ting ikke fungerer, slik
Peter de Voto gjør flere steder i dette intervjuet. Han sier
blant annet om steinerskolen: ’Vi vet ju själva att det
fanns vissa svårigheter som återkom år efter år, men man gör
inget åt det, därför at waldorf är bra.’ På
spørsmålet om det finnes noen eurytmiutdanning som ikke
fortsatt arbeider etter ’20-talskonceptet’, svarer de Voto at
han ikke tror det. Det finnes helt klart både nyskaping og en
vilje til reell kvalitetssikring og endring i
steinerskolebevegelsen og innenfor andre antroposofiske
virksomheter, men dette som her blir fremhevet av negative
fenomener er også etter min mening både velkjent og utbredt.
Kritikken kan kanskje sammenfattes i at det har oppstått
konserverende tradisjoner og maktbruk. Dette har ført til at
institusjoner stagnerer og at gode idéer går til grunne i
stivnede former og konvensjon.
I mange år har man i antroposofiske sammenhenger uttalt at
’på treet skal frukten kjennes’, at antroposofien får sin
legitimering og sin berettigelse gjennom at den viser seg
fruktbar i livet. Men hva nå, når det viser seg at
steinerskolene, lærerutdannelsene, eurytmiutdannelsene,
selskapet osv. stagnerer, og delvis utvikler seg til
konservative og lukkede maktstrukturer? Hva når det ikke
lenger skapes nytt i de antroposofiske virksomhetene, men at
disse i stedet blir mer og mer forutsigbare og fulle av
konvensjoner og tradisjonsbundne formler?
I nr 1, 2004 av tidsskriftet
’Steinerskolen’
[2] har
Kaj Skagen skrevet en lang og tankevekkende gjennomgang av
problemer knyttet til styringsformen ved steinerskolene.
Artikkelen heter ’Slik dør steinerskolen’ og konkluderer med
at steinerskolen vil gå til grunne dersom det ikke gjøres et
radikalt brudd med den skjulte maktstruktur som har etablert
seg mange steder. Skagen foreslår at man ser grundig på den
opprinnelige idéen som ligger bak steinerskolenes
styringsform, og han kommer også med noen eksempler på skoler
som forsøker å gå helt nye veier for å finne en aktuell og
fungerende ledelseskultur. I følge Kaj Skagen er det altså en
slags dobbeltprosess som kreves for å ta fatt på
steinerskolenes problemer. For det første kan en gransking av
idégrunnlaget føre til nye erkjennelser og derved skape et
utgangspunkt for nye måter å forholde seg til for eksempel en
utfordring som selvforvaltende skoler. Det andre aspektet av
denne dobbeltprosessen handler om å ville analysere nåtiden på
en såpass nådeløs måte at det oppstår motivasjon og mot til å
gjøre noe med utfordringene.
Et idégrunnlag som har eksistert en tid uten å konfronteres
med en i positiv forstand kritisk refleksjon får snart
karakter av myte. Fra å være en inspirerende og bevegende
erkjennelsesfaktor i et kollegialt fellesskap, kan idéene
visne og bli til museale tankeavtrykk som enten oppleves som
uaktuelle, eller som stadig gjentas på en formelaktig og
ufordøyet måte. Slik sett berører Peter de Votos kommentarer
overflaten av en rekke grunnleggende problemer som i for liten
grad er hentet opp i lyset og gitt en tidsmessig analyse.
Rudolf Steiner tar i det såkalte
’Ungdomskurset’
[3] opp
frasen som en av tidens store utfordringer og påpeker at
nettopp frasen er til hinder for utvikling. Det som for mange
har blitt en nesten uutholdelig anakronisme er at i enkelte
antroposofiske sammenhenger står vi overfor det faktum at det
er blitt en frase å kritisere frasen. Det er også blitt en
frase å tale om betydningen av en kritisk holdning, ja det er
blitt en mengde fraser som uttales om antroposofien eller ut
fra antroposofien.
I mange år har det vært en trend å kritisere antroposofene
fordi de ikke har forstått Steiner dypt nok, de har ikke
arbeidet grundig nok med skoleringsveien eller med
erkjennelsesteorien
osv..
[4] Jeg
tror tiden nå en moden for å rette et kritisk blikk mot selve
Steiners verk. Dette verket som etter mitt skjønn er en
komplisert blanding av visdom, genialitet og praktisk sans,
men som samtidig inneholder feiltagelser og en mulig skjult
maktutøvelse.
Det er ikke provoserende at noen sier fra når noe er
kritikkverdig, at det ikke går videre på denne måten, at det
kreves nye ansatser. Men kanskje ligger det en viss
provokasjon i selve temaet, for slik jeg forstår situasjonen
henger mange av de problemene som tas opp i intervjuet sammen
med en dypere vanskelighet knyttet nettopp til antroposofien.
Alt for lenge har man etter min mening søkt kilden til
problemene utenfor selve antroposofien og Rudolf Steiners
verk. Naturligvis vil årsakene til problemene være kompliserte
og sammensatte, men desto viktigere er det å også peke på
utfordringer knyttet til selve antroposofien. Så vidt jeg kan
bedømme, finnes det elementer i Steiners verk som kan virke
isolerende, myteskapende og vanskeliggjøre kommunikasjon
dersom det ikke gjøres et bevisst oppgjør med disse
elementene.
Det ville være et alt for stort prosjekt å gå inn i en
helhetlig analyse av problemene knyttet til Rudolf Steiner og
antroposofien i denne teksten. I stedet vil jeg peke på et par
vesentlige temaer som kan gjøre det vanskelig både å forstå og
å handle ut fra antroposofiens dypere sjikt. Det gjelder
problemer og utfordringer i forhold til den enkeltes dannelse
av et selvstendig forhold til antroposofiens innhold. En
selvstendighet overfor antroposofiens idéer kan kun vinnes
gjennom en bevisst tankemessig refleksjon over idéenes innhold
og deres konsekvenser. Det andre temaet jeg vil ta opp er
problematikken omkring Rudolf Steiners bruk av kilder ved sin
fremlegging av antroposofien. Som kjent er kildehenvisninger
og kildekritikk helt avgjørende i bedømmelsen av kvaliteten på
et vitenskaplig
utsagn.
Nødvendigheten av kritikk
Selve ordet ’kritikk’ har opprinnelig betydd ’å skjelne’
eller også ’å være i stand til å
diskutere’
[5].
Begrepet ’kritisk refleksjon’ har kommet til å bli meget
sentralt innenfor utvikling og læring i voksenalderen.
Forfattere som Jack Mezirow og Stephen
Brookfield
[6] ser
tilstedeværelsen av den kritiske refleksjonen som selve
forutsetningen for en utvikling og frigjøring fra normer og
konvensjoner hos den voksne. Gjennom kritisk refleksjon kan et
menneske se sin egen situasjon, sin kultur og sine tilvante
holdninger i et større perspektiv. Det handler om å ta opp i
bevisstheten mer og mer av de ubevisste tradisjoner og
ureflekterte forestillinger som i utgangspunktet preger alle
mennesker. Dette er en forutsetning for å kunne respektere
andre og kommunisere på et etisk forsvarlig nivå.
Rudolf Steiner var svært opptatt av at hans bidrag til
antroposofien ikke skulle oppfattes som ferdige sannheter, og
han appellerte til sine lesere og tilhørere om kritisk å
overprøve hans utsagn. ‘Jeg ber dere å ikke ta opp noe av
det jeg har sagt eller kommer til å si som tro eller ut fra
autoritet. … Undersøk det jeg har sagt om Kristus ut fra den
materialistiske evangeliekritikken, undersøk mine historiske
uttalelser så nøye som mulig med alle tilgjengelige kilder. …
Bruk alt som den siste naturvitenskap, med sine mest aktuelle
metoder har kommet frem til, bruk alt som er gjort av
historisk eller religiøs forskning ... Jeg er overbevist om at
jo grundigere dere undersøker det som er sagt ut fra
Rosenkorsmysteriets kilder, jo mer vil dere finne at utsagnene
stemmer overens med
sannheten.’
[7]
Som vi ser var Steiner overbevist om at en slik kritisk
undersøkelse ville føre til en anerkjennelse av hans idéer,
men det er et berettiget spørsmål om hans verk virkelig har
vært gjenstand for en slik undersøkelse som han oppfordret
til. Riktignok har både Steiners samtid og ettertiden gitt så
vel anerkjennelse som negativ bedømmelse i rikt monn. Men
nesten alltid har kritikken av Steiner, enten den er positiv
eller negativ, vært total, det vil si at avvisningen eller
anerkjennelsen har vært helt ensidig. En mer fruktbar holdning
til Steiners verk, som til andre forfatteres, vil være å
forsøke å bygge videre på det som har en verdi, og ta avstand
fra de elementer i verket som er uforståelige eller
uholdbare.
Ved grundigere ettertanke er det forøvrig ganske underlig og
egentlig også mistenkelig når en foredragsholder eller
forfatter oppfordrer sitt publikum til å være kritisk. Hva er
den skjulte agendaen da? I en interessant artikkel om den
franske tenkeren Michel Foucault påpeker den norske
idéhistorikeren Geir
Grothen
[8]
nettopp dette. Foucault har etterlatt seg en idéarv som har
virket suggererende på mange, selv om han har kommet med samme
oppfordring til kritisk holdning som Steiner gjorde. Virker
kanskje en slik oppfordring til kritikk mot sin egentlige
ordlyd? En oppfordring til kritikk kan være et sterkt retorisk
virkemiddel med en undertekst som sier at kritikken egentlig
er overflødig. Med utgangspunkt i den litteraturen som finnes
om antroposofiske temaer, er det, mener jeg, mulig å
konkludere med at Steiners oppfordring til kritikk i stor grad
har ført til det motsatte. Den analyserende, positive og
sannhetssøkende kritikken har uteblitt, mens det som kjent
ikke har manglet på til dels heftig, men for det meste
uinformert kritikk, en kritikk som ikke er undersøkende, men
som har et forutinntatt budskap: antroposofien er rasistisk,
økofascistisk osv..
Sannhet og moral
Når Rudolf Steiner behandler et tema, det kan være av pedagogisk, medisinsk eller av ren spirituell karakter, presenteres temaet ofte i forhold til to perspektiver. Det ene appellerer til tenkningen, til vitenskaplighet og til den enkeltes bedømmelse, mens det andre innebærer vidtrekkende moralske konsekvenser for menneskeheten og enkeltmennesket dersom ’de antroposofiske sannhetene’ ikke forstås og realiseres slik Steiner presenterer dem. Ett av svært mange eksempler på dette henter jeg fra det nevnte ’Ungdomskurset’, en serie på 13 fordrag Steiner holdt i 1922. I siste foredrag taler Steiner om betyningen av erkeengelen Mikael og beskriver hvor viktig det er at nåtidens mennesker kan oppleve dette åndvesenet i et bilde, ’omstrålet av lysglans’. Deretter fortsetter Steiner med å beskrive konsekvensene av en slik billedopplevelse: ’Først når man igjen kan oppta i sin sjel dette bilde langt mer levende enn man tidligere hadde det for sitt blikk, vil man kunne få del i de krefter som setter en i stand til å utvikle indre bevegelighet, virksomhet, fordi man vet seg å være med blant Mikaels forbundsfeller. Da først vil man kunne ta del i alt det som kan bringe fremskritt og fred mellom generasjonene, som får ungdommen til å lytte til de eldre, som gjør at de eldre har noe å si som ungdommen gjerne vil vite og oppta i seg.’ [9] Hva er det Steiner gjør her? Han legger først frem noe som han mener er betydningsfullt for sine tilhørere. Det er helt legitimt å hevde at et tema er viktig, men en helt annen sak er det å knytte en virkning, dvs. et moralsk aspekt til dette temaet. Hvor lett er det ikke å rives med i en begeistring for ’å kunne ta del i alt det som kan bringe fremskritt og fred’, og samtidig glemme at denne begeistringen bygger på et tankemessig helt uprøvet grunnlag? Hva er eventuelt forskjellen på ren autoritetstro og å la seg begeistres og motiveres av et utsagn som sitert ovenfor? Denne måten å forbinde utsagn av saklig art med påståtte moralske konsekvenser er gjennomgående brukt av Rudolf Steiner i hans foredrag. Jeg mener det er all grunn til å være kritisk til en slik fremstillingsform. Det er nærliggende å la seg begeistre for antroposofiens påståtte ’virkninger’ og glemme at man i denne begeistringen har tatt inn over seg et annet menneskes meninger på en ukritisk måte. Interessant er det også i denne sammenhengen å merke seg at Rudolf Steiner allerede i 1904 formulerte en av reglene for de som deltok i esoterisk skolering slik: ’Det skal ikke slippes noen uprøvet forestilling inn i min bevissthet.’ [10]
Rudolf Steiner bruker en bestemt måte, eller metode for å
fremsette sine idéer som står i kontrast til hans egne tanker
om at den enkelte på en kritisk måte må ta ansvar for
bevissthetens innhold. Den norske professoren i psykologi,
Stein Bråten, har i en meget interessant bok, Kommunikasjon og
samspill
[11],
beskrevet et fenomen som han kaller modellmakt. Modellmakten
utspiller seg i følge Bråten overalt hvor én forståelsesmåte
blir dominerende og gjennom sin enerådende posisjon klarer å
undertrykke andre tilnærminger og perspektiver. Jeg mener det
ikke er uberettiget å si at Steiner gjennom sin presentasjon
av antroposofien har utøvet en modellmakt over de mennesker
som mer eller mindre naivt har akseptert hans forestillinger
uten først å gjøre en kritisk analyse.
Ved et søk i Rudolf Steiners samlede verk på
internett
[12]
kommer det frem at begrepet ’antroposofiske sannheter’ eller
’åndsvitenskaplige sannheter’ forekommer over 300 ganger. Hva
er en ’antroposofisk sannhet’? Jeg husker hvordan jeg som ung
mann ble begeistret for Hegels utsagn om at sannheten utvikler
seg, selve sannheten er i forandring. Sannhet er et vanskelig
begrep, og det kan romme alt fra dagliglivets mange konkrete
’sannheter’ til å være et bilde på de store sammenhenger som
skaper en helhet i verden. Hos meg vekker det alltid et
undrende spørsmål når noen sier at de har funnet sannheten. I
forhold til Rudolf Steiner mener jeg det er berettiget å
spørre: Hvordan skal man forholde seg til en forfatter som så
ofte bruker begrepet sannhet og knytter det til konsekvenser
av moralsk art? Er ikke faren for manipulasjon og maktutøvelse
helt reell?
Rudolf Steiner som kritiker
Et av de utsagnene som ofte forekommer i Steiners
foredrag er at han ikke ønsker å kritisere den tradisjonelle
vitenskapen. I følge Steiner er den såkalte moderne
naturvitenskap et positivt og nødvendig bidrag til
menneskehetens utvikling, og antroposofien kan forstås som et
supplement og en utvidelse i forhold til denne vitenskapen.
Når Steiner på tross av disse forsikringene likevel ofte
kommer med en krass kritikk av den materialistiske
vitenskapen, taler han med to tunger. Denne uvanen hos Steiner
har gått i arv til generasjonene av antroposofer etter ham.
Det er ikke uvanlig å høre denne forsikringen om at moderne
vitenskap er helt ut berettiget samtidig som det menes at den
samme vitenskapen ikke kan bidra med noe som er av virkelig
interesse. Jeg mener at denne dobbeltholdningen i mange
tilfeller har ført til isolasjon og manglende
kunnskapsutvikling. Hva skjer med en person som er prinsipielt
positivt innstilt til moderne vitenskap, men samtidig er
gjennomgående negativ når det kommer til konkrete
formuleringer og resultater?
For å illustrere vanskeligheten med å forholde seg til
Steiners kritiske utsagn vil jeg først gjengi en av hans
uttalelser om 'den moderne tenkemåten' og deretter to tekster
som omhandler forholdet mellom kjærlighet og seksualitet.
I et foredrag november 1916 omtaler Rudolf Steiner en nylig
utkommet biografi om forfatteren og filosofen Friedrich
Theodor Vischer der det blant annet beskrives at Vischer
etterlyser mer naturvitenskap i skolen. Steiner imøtegår dette
og karakteriserer den moderne, kritiske tenkemåten slik:
'... å kritisere er på mange måter som å skjære. Hvordan
henger dette sammen? Jo, det [å kritisere] kommer fra en helt
bestemt menneskelig egenskap som er utbredt i dagens
tankesystem. Denne egenskapen er meget utbredt og har sine
røtter i det underbevisste, altså i det som menneskene ikke er
bevisst: den[ne egenskapen] er grusomheten. Og fordi nåtidens
mennesker ikke har mot til å bedrive denne grusomheten ytre
sett, er de grusomme i begreper og ideer. ... Jeg har
tidligere sagt at i visse svartemagiske skoler fantes en
praksis for å tilegne seg de nødvendige egenskaper for
utøvelsen av svart magi. Den besto i at man lot lærlingen
skjære i levende dyr. Derved ble visse sjelelige egenskaper
utviklet. Slikt kan man ikke gjøre i nåtiden. Men den samme
lysten blir hos mange tilfredsstilt i deres begrepssystem,
hvor den riktignok ikke fører til svart magi, men til nåtidens
sivilisasjon. Og denne egenskapen gjennomsyrer svært mye i
samtiden, det må man være klar over. Bare derved at man
virkelig akter på slike ting kommer man til en fordomsfri
bedømmelse av verden
...'
[13]
Her bruker Rudolf Steiner et emosjonelt ladet språk og
grunner deler av sin argumentasjon på en omtale av visse
svatemagiske tradisjoner. Dette gjør han uten noen form for
kildehenvisning og uten noen videre forklaring av sammenhengen
mellom en moderne tenkning og den påståtte grusomhet som han
tillegger den. Hvordan rimer et slikt utsagn med Steiners
forsikring om hans respekt for tidens tradisjonelle vitenskap?
Dersom Steiner i stedet for denne metaforiske fortelling hadde
pekt på at det er en sammenheng mellom en analytisk tenkning
og det å dele opp, eller til og med å skjære i stykker, kunne
man fulgt hans resonnement på en friere og mer tankeklar
måte.
De neste eksemplene tar opp seksualitet i forhold til
kjærlighet. Seksualundervisningen er som kjent et av de
temaene hvor mye er ugjort i steinerskolen. Så vidt meg
bekjent er det for eksempel ikke publisert noen bok om dette
temaet. I et foredrag i Köln våren 1912 har Steiner følgende
uttalelse: ’Materialismen har på dette området – noe som
aldri tidligere har skjedd på jorden – frembrakt en skammelig
vitenskap. Det verste som blir produsert i dag er
sammenkoblingen av kjærlighet og seksualitet. Det er det
verste uttrykket for materialismen, det mest djevelske i
samtiden. De ting som blir frembrakt på dette området må
fjernes. Seksualitet og kjærlighet har slett intet med
hverandre å gjøre i deres sanne betydning. Seksualiteten kan
komme til kjærligheten, men den har ingenting å gjøre med den
rene, opprinnelige
kjærligheten.’
[14]
11 år senere, sommeren 1923, kommer Rudolf Steiner med et
annet utsagn om forholdet mellom seksualitet og kjærlighet.
Det skjer i et foredrag der han har trukket inn betydningen av
at det menneskelige ’jeget’ er inkarnert i en fysisk kropp. I
denne teksten er Steiner fortsatt meget kritisk til sin
samtids oppfattelse av seksualitet og erotikk, men han uttaler
nå følgende setning: ’Det som opprinnelig levde i
seksualiteten er gjennomtrengt av åndelig
kjærlighet.’
[15]
Her som så mange andre steder i Steiners foredragsverk
forekommer det motstridende utsagn. Kritikk og anerkjennelse
veksler mellom å stå i forgrunnen. Hvilke konsekvenser får
denne type uttalelser for en helhetlig bedømmelse av Steiners
verk? Det blir i hvert fall klart at en vurdering av Steiners
ideer ikke bør baseres på enkeltutsagn, men istedet foretas på
bakgrunn av sammenlignende studier i hele hans verk. I tillegg
til at slike problematiske dobbeltutsagn skaper saklig
uklarhet, virker de også holdningsmessig hemmende. Rudolf
Steiner var opptatt av å tale både til 'hode' og til 'hjerte',
og etter min mening har nettopp de følelsesmessige
konsekvensene vært mest uheldige. Gjennom forekomsten av slike
tvetydigheter, og motsigelser kan en interessert leser bli
forledet til alvorlige misforståelser. Et eksempel på dette
finnes etter min mening referert nedenfor.
I en artikkel i Das Goetheanum (47/2003) tar Sergej O.
Prokofieff opp temaet kritikk og referer til et utsagn fra
Steiner om dette: ’Rudolf Steiner fikk en gang spørsmålet om
hvordan det forholder seg med mennesker som har som yrke å
kritisere, for eksempel som kritiker i avisen, hans svar var:
’De har det mest ugunstige karma for åndelig utvikling
(…).’
[16] I en
fotnote til dette stedet kommenterer Prokofieff, som sitter i
ledelsen for det antroposofiske selskapet i Dornach, at
Steiner enkelte ganger var nødt til å uttale seg kritisk:
’I sjeldne tilfelle uttalte han seg kritisk, men på en så
objektiv måte at hans ord var som en verdensrettferdighetens
stemme.’
[17]
Trolig behøver ikke disse utsagnene kommenteres. De taler for
seg. Noen vil kanskje hevde at dette er et spesielle og
oppkonstruerte tilfeller. Jeg mener at det ikke er det, og jeg
hevder at det både finnes mange slike inkonsekvenser hos
Steiner og at disse til dels er blitt forsvart eller tildekket
av antroposofiske forfattere.
Klarsyn som utgangspunkt for antroposofien som
vitenskap
Et annet vesentlig problem med antroposofien ligger på et
dypt og vanskelig tilgjengelig plan. Det gjelder idéen om at
antroposofien som åndsvitenskap hviler på bestemte
iakttagelser som Steiner mente han kunne gjøre ut over den
tradisjonelle sanseiakttagelsen. Steiner påståtte klarsyn
eller evne til oversanselige iakttagelser fremstår som
antroposofiens hovedkilde. Selve klarsynets karakter er et
tema som det også er umulig å gå dypere inn på innenfor rammen
av denne artikkelen. Det ville kreve en omfattende analyse
både av Steiners fremleggelser av dette og en gjennomgang av
klarsynthet i et historisk perspektiv. Her vil jeg nøye meg
med å se på et metodisk problem knyttet til klarsynet som
kilde til innholdet i Steiners verk og til klarsynet som
grunnlag for å gi antroposofien status som vitenskap.
De følgende refleksjonene omkring problemene knyttet til
klarsyn som kilde til forskning vil på ingen måte konkludere
med at de resultater Steiner legger frem i sitt verk ikke er
nyskapende eller verdifulle. Så vidt jeg kan forstå har
Steiner vært en pionér og nybrottsmann på svært mange områder.
Det er hevet over tvil at hans idéer, arbeidsmetoder og
konkrete initiativ har vært betydningsfulle bidrag innenfor
pedagogikk, medisin, jordbruk, kunst, natur- og samfunnsfag
osv..
Rudolf Steiner valgte som kjent å karakterisere sitt arbeid
med antroposofien som vitenskaplig. Han mente at hans
forskningsmetode var beslektet med den gjengse
naturvitenskaplige, men at hans empiriske grunnlag var bygget
på de nevnte oversanselige iakttagelsene. I ’prinsippene’ for
det Allmene Antroposofiske Selskap fra 1923 uttrykker Steiner
at antroposofiens innhold og en bedømmelse av dette må grunnes
på en åndsvitenskaplig skolering. Antroposofiens
forskningsresultater er, skriver Steiner, på sin måte like
eksakte som funnene innefor naturvitenskaplig forskning.
Meditasjon og indre skolering var i følge Steiner nødvendig
for å oppnå den type iakttagelsesevne, det klarsyn, som han
brukte i sin ’åndsforskning’. Dette var redskaper som alle
kunne betjene seg av for å komme til de samme iakttagelser som
Steiner selv, mente han. ’I ethvert menneske slumrer det
evner som kan utvikles til å erverve kunnskaper om de høyere
verdener.’
[18] slik
begynner Steiners grunnleggende bok om meditasjon, Hvordan når
man til erkjennelse av de høyere verdener?
I ettertid har det vist seg at Steiners iakttagelser ikke har
vært mulige å etterprøve på en slik måte som han forestilte
seg. For å si det enkelt, så har ingen andre offentliggjort
noen spirituell empiri tilsvarende Rudolf Steiners. Dermed har
et viktig vitenskaplig metodekrav ikke blitt tilfredsstilt:
Gyldige forskningsresultater skal kunne etterprøves av andre
på en uavhengig måte. I det minste bør det oppstå et
vitenskaplig miljø der beslektede erfaringer og teorier blir
drøftet og kritisk vurdert. Forskningens metodiske grunnlag,
dens erfaringer og dens teoretiske konklusjoner må være
gjenstand for kontinuerlig bearbeidelse. Slike krav til
vitenskaplighet behøver ikke bety at Steiners åndsvitenskap er
forfeilet, kanskje vil fremtiden vise at flere kommer til å
utvikle et åndsvitenskaplig klarsyn som kan skape et
vitenskaplig miljø rundt Steiners forskning. Men før dette
eventuelt skjer, er det etter mitt skjønn ikke riktig å
betrakte Steiners antroposofi som vitenskaplige
forskningsresultater.
Når Rudolf Steiners verk i stor grad inneholder disse såkalte
forskningsresultatene basert på oversanselige iakttagelser,
vil det også være en naturlig kildekritisk holdning å se
nærmere på denne kildens egenart. Mange spørsmål melder seg
ved studiet av Steiners foredragstekster: På hvilken måte
fungerte Steiners proklamerte klarsyn? Hvor i hans verk
opptrer Steiner som ’åndsforsker’ på bakgrunn av åndelige
iakttagelser, hvor er han en ’belest’ kulturpersonlighet og
hvor er det privatmennesket Steiner som ytrer sine meninger og
frustrasjoner? Fordi Steiner konsekvent ikke oppgir kilder til
sine uttalelser er det i første omgang umulig å skille disse
tre ’modi’ fra hverandre. Det er også lett å anta at alt han
uttaler skulle være ut fra den såkalte ’åndsforskningen’. I så
fall blir det problematisk når Steiner plutselig i et foredrag
forteller at Påskeøya har sunket i
havet
[19].
Dette fremstilles i sammenheng med at Steiner beskriver
englehierarkienes kosmiske virksomhet i forhold til
tyngdekraft og bevegelse. Nå viste det seg at Påskeøya ikke
var forsvunnet, selv om dette feilaktig ble meldt i avisene
etter et vulkanutbrudd i Chile høsten 1922. I boken hvor
Steiners foredragstekst er trykket kommer det et kort dementi
av uttalelsen bak i notene. Men for en ’åndsforsker’ som ikke
informerer om sin metode og sine kilder blir dette ganske
skjebnesvangert.
Dessverre finnes det mange eksempler i Steiners verk der det
er helt uklart hva slags forskning eller type uttalelse det
dreier seg om. I et foredrag om kunst beskriver Steiner
impresjonismen og ekspresjonismen som de to søylene all
kunstnerisk virksomhet hviler
på
[20], i et
annet foredrag skjeller han ut de samme begrepene og kaller
dem fraser og tomme
ord
[21].
Etter min mening er det ikke tilstrekkelig å mene at Steiner
her belyser saken fra ulike sider. Det som trolig skjer er at
han belyser saken med ulik metode. Den ene gangen har han
fordypet seg i kunstens vesen, den andre gangen er han
polemisk. Disse to utsagnene har dypere sett helt ulik
karakter, det ene er utlagt og begrunnet i en større tekstlig
sammenheng, det andre er en kortfattet påstand. Hvor mye av
Steiners verk er slike påstander? Hvor går grensen mellom
tenkeren, polemikeren og den eventuelle ’åndsforskeren’
Steiner? Når baseres hans utsagn på et eventuelt klarsyn og
når ytrer han seg på annet grunnlag? Dette er meget viktige
spørsmål som henger sammen med antroposofiens troverdighet, og
som vanskeliggjør vurderingen av antroposofien i en slik grad
at mange vil anse en kvalifisert bedømmelse som umulig.
Finnes det noen utvei fra denne floken for den som vil
arbeide med antroposofien, som har fattet interesse og kanskje
kjærlighet til dens temaer? For det første tror jeg det er
nødvendig å se kritisk på hele begrepet klarsyn og spørre seg
hva det innebærer. Hva slags type evner hadde Steiner? Hva
kunne han ’se’, og hva kunne han ikke ’se’? Lesningen av
Steiners tekster får en helt annen karakter dersom man tar
denne problemstillingen med i sin kontinuerlige refleksjon
mens man leser. Min erfaring er at svært få av Steiners
tekster bærer preg av å stamme umiddelbart fra klarsynte
iakttagelser. Den vanligste måten han legger sitt stoff frem
på er gjennom påstander og ved å legge frem systematiske
oversikter i henhold til for eksempel tanke, følelse og vilje
eller i forhold til det firedelte mennesket. Bare sjelden
forekommer beskrivelser som inneholder elementer av
’sanseerfaringer’, for eksempel beskrivelser av lys- eller
klangfenomener.
Steiners verk er gjennomsyret av idéer og tanker, men mangler
slik jeg ser det en beskrivelse og metodisk redegjørelse for
hvordan de fremsatte idéene henger sammen med eventuelle
iakttagelser. På bakgrunn av dette vil jeg tro at det mest
fruktbare utgangspunktet for en lesing av Steiners verk vil
være å konsekvent spørre etter metoden bak alt han legger
frem. Da vil man som leser i hvert fall ikke forledes til
selvfølgelig å oppfatte som åpenbaringer de delene av Steiners
verk som ikke stammer fra en mulig klarsynthet.
Selv om man ser bort fra dette vanskelige metodiske
problemet, er det er ingen enkel oppgave å sette seg inn i
Steiners verk. Han var en svært arbeidsom mann, og utgivelsen
av hans muntlige og skriftlige produksjon omfatter ca 350
bind. Denne enorme tekstmengden har for det meste oppstått som
foredrag og gjenspeiler de prosjekter og de menneskemøter
Rudolf Steiner var engasjert i. På mange måter kan hans verks
sees som en åpen ’dagbok’ der forfatterens tanker og faglige
engasjement kan følges fra uke til uke. Resultatet av dette er
at verket inneholder svært mange gjentagelser eller
variasjoner over samme tema. Et foredrag kan for eksempel i
hovedsak behandle tidligere kjente temaer, mens ett lite
aspekt av problemstillingen vil kunne være nytt og vesentlig
for en helhetlig forståelse. Dersom en nåtidig leser ønsker å
utdype et område innenfor Steiners verk, vil hun eller han
måtte gå gjennom en rekke tekster og selv sette elementene
sammen. Rudolf Steiner var på mange måter en aksjonist, en
kunstner og et handlingsmenneske. Han var opptatt av å skape,
grunnlegge, gjøre nybrottsarbeid, og sjelden tok han seg tid
til å bearbeide innholdet i sine foredrag i en sammenfattet
skriftlig form. Altså er utfordringen for leseren stor når det
gjelder tålmodighet og utholdenhet ved siden av de
vanskeligheter som selve verkets innhold byr på. Kort sagt vil
det være et så tidkrevende prosjekt å skaffe seg en allmenn
oversikt over dette verket, at for de aller fleste vil dette
ikke være mulig. Vi som lesere vil nesten uten unntak kun være
informert om bruddstykker av Steiners verk.
Steiner som kunstner
Hva blir konklusjonen av å sette frem så mange
usikkerhetsmomenter og så mange vanskeligheter knyttet til det
å skaffe seg en selvstendig bedømmelse av Rudolf Steiners
verk? Bør man rett og slett legge antroposofien til side og se
seg om etter andre inspirasjonskilder? Jeg tror ikke det. Å se
etter andre kilder til informasjon og til inspirasjon vil
naturligvis både være riktig og nødvendig for å utvikle
antroposofien videre. Når det gjelder forholdet til Steiner og
hans verk, ser jeg en fruktbar mulighet i å se på hans
produksjon som et kunstverk. Steiner var uten tvil en
kunstner. Ettertiden har i større og større grad sett
kunstneriske kvaliteter i hans tavletegninger, i hans arbeid
som arkitekt, skulptør, dikter, grafisk formgiver osv..
Et kunstverk begrunnes ikke gjennom direkte kildehenvisninger
og forholder seg ikke til formelle sannhetskrav gjennom
bestemte metodiske redegjørelser. Kunsten får sin verdi i den
grad den inspirerer til opplevelser, til tolkninger, til
innsikter og til initiativ. Som kunstnerisk iakttager er man
alltid også deltager og medskaper. Kunsten oppstår på nytt
hver gang et menneske gir rom for å oppleve den på en ny måte.
Det finnes naturligvis ingen autoriserte tolkninger av et
kunstverk. Friheten er kunstens kjennetegn. På mange måter
viser kunsten at den gjennom sine frie skapende uttrykk kan
være både følsom for tidens dypereliggende temaer, og den kan
være visjonær i forhold til fremtiden. Kunsten gjentar seg
ikke, men er stadig aktuell og fremstår på nye måter med nytt
innhold.
Et kunstverk kan gi inspirasjon og impulser, men det vil være
opp til hvert enkelt menneske hva hun eller han vil gjøre med
sin kunsterfaring. Derfor vil trolig kunsten i stor grad
inspirere til nyskaping og til selvstendighet og
individualisering hos de mennesker som arbeider med den.
Kanskje vil en holdning overfor Rudolf Steiners verk som om
det var et kunstverk være den mest fruktbare og kreative
løsningen på de problemer som denne artikkelen har skissert.
Da vil begeistringen og interessen for antroposofien kunne
finne en ny grobunn, mens konvensjonene, frasene og de ofte
stivnede tradisjonsformene vil miste sin relevanse.
Antroposofien oppfattes etter min mening fullstendig galt
hvis den behandles som en avsluttet verdensanskuelse, som et
idésystem eller som noe i retning av en lære. Rudolf Steiners
verk kan bedre forstås som en bredt anlagt skisse som først
får sin mening gjennom at det arbeides videre på den.
Skissene, fragmentene, de ufullendte verk er fascinerende. De
inviterer til videre bearbeidelse. Går man Rudolf Steiners
verk nøye etter i sømmene, vil man nettopp oppdage at mye av
det han har skapt er fragmenter, skisser, begynnelser. At
flammene skulle sluke hans vakre og på mange måter fullendte
byggverk, det første Goetheanum, sier vel også noe om hvor
ufullbyrdet antroposofien måtte leve videre etter Steiners
død.
Boken Vitenskapen om det skjulte som kom i 1910 er et av hans
mest omfangsrike verk. Her beskriver Steiner menneskets vesen
og jordens utvikling i et spirituelt perspektiv. Men selv
denne innholdsmettede boken har han gitt undertittelen i
omriss. Gang på gang uttrykte Steiner ved innledningen til en
foredragsserie at han ikke kunne gi annet enn en skisse, tegne
noen hovedtrekk av det temaet han de følgende dager ville
behandle. Når Steiner mot slutten av sitt liv la frem ideer
til praktiske virksomheter som steinerskolen, det
biologisk-dynamisk jordbruket, antroposofisk medisin osv., var
det først og fremst inspirasjon, impulser, arbeidsmåter og
idéskisser han formidlet til sine tilhørere. I et av sine
foredrag holdt under første verdenskrig sier Steiner: ’Man
kan i et slikt foredrag kun gi enkelte tilskyndelser eller
impulser, og jeg ber dere legge merke til at jeg nettopp
ønsker å gi slike
impulser.’
[22]
Som kjent tilla Steiner kunsten en stor betydning, og på
mange måter kan hans verk sees som et bidrag til å vise at
grensene mellom vitenskap, kunst og religion er vanskelige å
trekke. Enkelte postmoderne tenkere har likeledes uttrykt
nødvendigheten av å utvide disse
begrepene.
[23]
Innebærer en slik utvidelse også en begynnende
sammensmeltning? Rudolf Steiner hevdet i forbindelse med
opprettelsen av den første steinerskolen i 1919 at nettopp for
en tid hvor en naturvitenskaplig tenkemåte er så dominerende,
vil en kunstnerisk oppfattelse av verden være
nødvendig
[24]. Hans
poeng er at fra kunsten kan det utvikle seg en ’imaginativ’
forståelse. Når nå ’imaginasjon’ for Steiner er en
forutsetning for ’åndsforskning’, blir det i alle fall tydelig
at i et antroposofisk perspektiv er det ikke så enkelt å
skille helt klart mellom vitenskap og kunst.
Den befriende, tolkende avstand som ligger i en kunstnerisk
tilnærmingsmåte kan også skape en ny form for nærhet. Som en
proklamert sannhet kan et Steiner-sitat være nesten helt
uinteressant, men som et kunstnerisk uttrykk vil den samme
uttalelsen kunne være tilgjengelig på en helt annen måte. Her
kommer to sitater fra tidligere i denne artikkelen. Hva sier
de som kunstverk?
’I ethvert menneske slumrer det evner som kan utvikles til
å erverve kunnskaper om de høyere
verdener.’
[25]
’Først når man igjen kan oppta i sin sjel dette bilde
langt mer levende enn man tidligere hadde det for sitt blikk,
vil man kunne få del i de krefter som setter en i stand til å
utvikle indre bevegelighet, virksomhet, fordi man vet seg å
være med blant Mikaels forbundsfeller.
Da først vil man kunne ta del i alt det som kan bringe
fremskritt og fred mellom generasjonene, som får ungdommen
til å lytte til de eldre, som gjør at de eldre har noe å si
som ungdommen gjerne vil vite og oppta i
seg.’
[26]
Oppstår det ikke et annet slags drama der forfatter og
tilhørere får et nytt og friere forhold til hverandre?
Noter
[1] Denne teksten inneholder noe få tekstlige presiseringer i forhold til den tidligere publiserte utgaven. Tankegangen i teksten er uforandret.
[2] Steinerskolen, Tidsskrift for pedagogikk, samfunn og kultur, nr. 1/2004
[3] Steiner, Rudolf; Ungdomskurset, Antropos Forlag, Oslo 1994
[4] Et eksempel på dette er Peter Selg, som i Goetheanum 47/2003 hevder at antroposofene har sviktet ved å ikke arbeide tilstrekkelig grundig med Steiner verk, f. eks. ved å utgi faglige monografier over temaer hvor Steiner hadde komme med viktige ansatser. P. Selg har selv utgitt en slik monografi over menneskets fysiske legeme.
[5] ‘Critic ... an adj. meaning able to discuss, ...’ http://www.hyperdictionary.com/dictionary/critic
[6] Mezirow, Jack; Fostering Critical Reflection in Adulthood, a Guide to Transformative Learning, Jossey-Bass Inc., San Fransisco 1990.
Brookfield, Stephen D.; Understanding and Facilitating Adult Learning, Open University Press, Milton Keynes 1986.
[7] Steiner, Rudolf; Die Mission einzelner Volksseelen (GA 121), Rudolf Steiner Verlag, Dornach 1982, s. 200-201. Dette og de andre sitatene fra Steiners verk er oversatt fra tysk av Arve Mathisen.
[8] Grothen, Geir; Seksualitetens historie, Klassekampen 1995
[9] Steiner, Rudolf; Ungdomskurset, Antropos Forlag, Oslo 1994, s. 161
[10] Steiner, Rudolf; Anweisungen für eine esoterische Schulung, GA 245, Rudolf Steiner Verlag, Dornach 1976, s. 22
[11] Bråten, Stein; Kommunikasjon og samspill, fra fødsel til alderdom, Tano Aschehoug, Oslo 1998, s. 97.
[12] Rudolf Steiner-Nachlassverwaltung, Textsuche: http://rsv.arpa.ch/cgi-bin/auth.cgi
[13] Steiner, Rudolf; Das Karma des Berufes des Menschen in Anknüpfung an Goethes Leben (GA 172), Rudolf Steiner Verlag, Dornach, s. 114
[14] Steiner, Rudolf; Erfahrungen des Übersinnlichen - Die drei Wege der Seele zu Christus (GA 143), Rudolf Steiner Verlag, Dornach 1970
[15] Steiner, Rudolf; Drei Perspektiven der Anthroposophie - Kulturphänomene (GA 225), Rudolf Steiner Verlag, Dornach 1961, s. 156, (s. 182 i nyere utgaver)
[16] Interessant nok gjengis denne anekdoten uten kildehenvisning i Prokofjeffs artikkel.
[17] Gjengitt fra Harald Haakstads oversettelse i Antroposofi i Norge nr. 1/2004, s. 16
[18] Steiner, Rudolf; Hvordan når man til erkjennelse av de høyere verdener?, Antropos, Oslo 1990
[19] Steiner, Rudolf; Stjerneverdenens forhold til mennesket og menneskets forhold til stjerneverdenen (GA 219), Vidarforlaget, Oslo 1975, s. 19
[20] Steiner, Rudolf; Kunst und Kunsterkenntnis (GA 271), Rudolf Steiner Verlag, Dornach 1961, s. 53
[21] Steiner, Rudolf; Soziale Ideen - Soziale Wirklichkeit - Soziale Praxis (GA 337b), Rudolf Steiner Verlag, Dornach, s. 105
[22] Steiner, Rudolf; Die Ergänzung heutiger Wissenschaften durch Anthroposophie (GA 73), Rudolf Steiner Verlag, Dornach, s. 148
[23] Se for eksempel: Slattery, Patrick; Curriculum Development in the Postmodern Era, Garland, New York 1995
[24] Steiner, Rudolf; Geisteswissenschaftliche Behandlung sozialer und pädagogischer Fragen (GA 192), Rudolf Steiner Verlag, Dornach 1964, s. 246
[25] Steiner, Rudolf; Hvordan når man til erkjennelse av de høyere verdener?, Antropos, Oslo 1990
[26] Steiner, Rudolf; Ungdomskurset, Antropos Forlag, Oslo 1994, s. 161